BMW 114i 102hk
2016-04-17
VW Multivan 2.0TSI AWD/DSG 2012
2016-04-20
Visa allt

VW Golf 1.8T 180hk med LaunchControl!

Två små specialfunktioner togs fram till denna bil utöver optimering från 180hk/235Nm till 210hk/320Nm.

Nämligen LaunchControl likt rallybilar, d.v.s ett konstgjort varvstopp med lite smällar i avgaserna (som bygger laddtryck!) och som sedan återgår till normalt varvstopp då bilen får fart. 🙂

Dessutom fick bilen en variant av “AntiLag” kallad NLS (No Lift Shift), d.v.s. då kopplingen trycks ner vid växling kickar ett varvstopp in på i detta fall 5500rpm… vilket gör att då man dragit till varvstopp på en växel så växlar man med gaspedalen kvar i botten.. Då stängs aldrig gasspjället vilket gör att turbon fortsätter flöda luft… När man sen fått i nästa växel och släpper kopplingen så återgår normal tändning/bränsle o.s.v. vilket till skillnad från normalt beteende innebär att man redan har laddtryck från turbon.

Vid normal växling där gasspjället stängs så öppnar dumpventil för att låta turbons överflöd “pysa” ut… och turbon hinner då sakta ner innan man gasar på igen med nästa växel.