BMW 320d E91 177hk
2013-05-01
Saab 9-3 Aero 210hp AWD
2015-04-22
Visa allt

Audi Q5 2.0tdi 170hk, dieselbox kontra optimering

Vi hade äran att ersätta en dieselbox av välkänt fabrikat i denna Audi Q5 2.0Tdi 170hk/350Nm.

Noterbart var att bilen med box ibland tvekade t.ex. vid omkörning för att vid ett senare tillfälle gå “bra” igen.. Ett typiskt fenomen hos dieselboxar som “lurar” styrsystemet. Följande bild visar den “bästa” erhållna prestandan under de repor vid testade den med box.. Ibland gav den ännu mindre vrid men kanske nån häst mer på topp och ibland gav den något mer vrid med kroknade till originaleffekt på topp.

Dieselbox 190hk/390Nm

Dieselbox 190hk/390Nm

Efter att denna box tagits bort och styrsystemet fått order om att nollställa sin adaption skapade vi sedan vår steg1-optimering för denna bil. Efter skrivning till bil av denna optimering erhölls följande prestanda. Det kan tilläggas att den var konsekvent, inga konstiga variationer med olika effekt vid lika tillfällen.

217hk/422Nm Dalahästar steg1

217hk/422Nm Dalahästar steg1

Så den tidigare erhålla effektökningen på 20hk(ibland!) blev nu 47hk. Den tidigare vridökningen på 40Nm(ibland!) blev nu istället 72Nm.

Kör inte med dieselboxar! 🙂