Motoroptimering ska vara tryggt och säkert!

Vi tillverkar mjukvaruändringar i samarbete med andra kända aktörer där slutresultatet verifierats i bromsbänk. Vi har äkta licensierade hård- och mjukvaror till vår hjälp för detta.

Vi sätter ej momentbegränsande inställningar i mjukvaran ur funktion, bara anpassar dem till en nivå som möjliggör den önskade effektökningen utan att ge avkall på den skyddande funktion sådana mappar har. Hänsyn tas till bilens hårdvara; storlek på turbo, intercooler, koppling, växellåda o.s.v. så effektökningen inte är orimlig för bilens hårdvara.


Hur genomför vi din optimering?
1. Först gör vi ett körprov av fordonet i originalskick för att kontrollera status på motor samt drivlina.

2. Därefter läser vi felkoder och kontrollerar att allt står rätt till.

3. Optimering via fordonets OBDII uttag(kommunikationsport) eller Bootmode?

a. OBDII; Via fordonets kommunikationsport upprättar sedan vi en dialog med bilens styrsystem/motorstyrdon. Vid fastställd identifikation gör vi en backup på original mjukvara som sparas i vår databas.

b. Bootmode; I vissa fall måste vi demontera bilens styrenhet och upprätta en anslutning direkt på kretskortet. Anledningen beror på en allt för avancerad kryptering av bilens motorstyrdon. När detta gjorts kan vi således göra en komplett backup av din bils motorstyrenhet och spara ner den i vår databas.

4. Därefter analyserasmjukvaran och matchas mot vår databas. Vi korrigerar och bygger upp en ny mjukvara med optimerade inställningar individuellt för just Ditt fordon!

5. Nu skrivs mjukvaran till fordonet via OBD uttagets upprättade kommunikation alt. Direkt i styrenheten.

6. Det som kvarstår är ev återmontering av styrenhet, provkörning och kontroll av bilens funktion och prestanda samt kontroll av felkoder efter skrivning.

7. Klart, med nya trevliga dalahästar! En normal optimering tar ca 2-4h beroende på modell av styrsystem
Bränslebesparing
Den största möjligheten till förbättrad bränsleekonomi fås genom att det ökade vridmomentet motorn får vid trimning kan användas till att köra på en högre växel.

Att kunna ligga kvar på en högre växel och segdra istället för att växla ner till högre varvtal innebär så gott som alltid en bränslebesparing.
Äkta mjukvaruuppgradering istället för dieselbox!
Motorstyrsystemet i en modern bil använder en mängd sensorer, givare m.m. för övervakning och styrning av motorn. En eftermonterad s.k. ”Dieselbox” förvränger signaler mellan givare och styrsystem för lura fram mer effekt utan att styrsystemet skall märka det. Extra bränsle injiceras genom höjt tryck eller förlängda pulser som ordinarie styrsystem inte vet om. I bästa fall korrigerar dieselboxen även luftmängden så inte blandningsförhållande bränsle/luft blir helt fel. De enklare varianterna av dieselboxar korrigerar enbart bränslemängden vilket ger svart rök, igensatt partikelfilter och höjd förbrännings- och avgastemperatur. En ökning av effekt och vridmoment erhålls men med en diger lista med nackdelar;

- Den förbrukning som visas på display i bilen är den mängd som bilens eget styrsystem tror sig ha injicerat, d.v.s. man luras att tro att förbrukningen sjunkit eftersom den mängd bränsle som Dieselboxen adderat inte räknas med.
- Bilens styrsystem har en mängd kalibreringsfunktioner för regenerering av partikelfilter, beräkning av avgastemperaturer m.m. som alla påverkas av att dieselboxen ändrar bränslemängden utan styrsystemets vetskap. Livslängden hos partikelfilter minskas och risk för ”härdsmälta” däri finns.
- Genom att ha två styrsystem i serie (ordinarie styrsystem + dieselbox) ökar risken för störningar/fel såsom problem med jordning eller felande komponenter.

Genom att optimera motorns mjukvara istället med hänsyn tagen till ovan nämnda funktioner i systemet erhålls istället önskad ökning av vridmoment och effekt med styrsystemet övriga funktion bibehållna.
En optimering från början till slut
Då en kund lämnar sin bil till oss på Dalahästar.nu för optimering sker följande;

1. Vi kontrollerar bilen genom felkodsläsning och allmän översyn för kontroll av skicket på bilen. En provkörning kan ske för att lyssna efter missljud etc.

2. I fallet att bilens mjukvara i styrenheten kan läsas ur vid diagnosuttaget kopplar vi nu in våra verkyg och läser av bilens styrsystem. Om optimeringen inte kan ske via diagnosuttag krävs att vi demonterar styrenheten för att därefter kunna läsa dess innehåll.

Då vi korrigerar mjukvaran i bilen gör vi följande;

* Vi höjer momentbegränsande inställningar men inom rimliga nivåer.
* Vi finjusterar bränsle, tändning och/eller insprutningstidpunkt och turbotryck.
* Vi sätter ej moment- eller temperaturrelaterade gränser ur spel. En del tillverkare av trimfiler tillåter full effekt även i en överhettad motor. Vi gör aldrig avkall på motorns säkerhet och sådana skydd!
* Hänsyn tas till bilens hårdvara. Storlek på turbo, intercooler, koppling, växellåda o.s.v. så effektökningen inte är orimlig för bilens hårdvara.
* Vi korrigerar ej tändning eller insprutningstidpunkt i låg- och dellast-områden. Att ändra dessa påverkar direkt utsläppen från bilens producerade avgaser. Att korrigera dessa skulle ge en viss förbättrad förbrukning men resultera i kraftigt ökade utsläpp. En bil som optimerats av oss skulle således klara av ett avgascertifieringstest lika bra som en bil som ej optimerats.

Vi jämför olika mjukvaruversioner från bilfabrikanten för en viss motortyp för att analysera de parametrar som modifierats. I vissa fall finns möjlighet till att få förbättrad bränsleekonomi på detta sätt utan att tumma på ökade NOx eller partikelutsläpp genom att justera inställningar till de som biltillverkaren själv justerat till i senare versioner med vetskap om att bilen ändå klarar avgastester.
Jag hittar inte mitt fordon, vad gör jag?
Vi klarar de flesta märken och modeller så om du inte hittar din bil på hemsidan, -tveka inte att kontakta oss och ställ frågan om just din bil går att optimera!
Hård & mjukvaror
Vi tillverkar själva mjukvaruändringar i samarbete med andra kända aktörer där slutresultatet verifierats i bromsbänk. Vi säljer även de optimerade inställningar vi skapat till andra, likväl som vi har ett par erkänt duktiga källor att köpa in inställningar ifrån ifall vi skulle sakna erfarenhet och kunskap i ett visst styrsystem.

Vi har äkta licensierade hård- och mjukvaror till vår hjälp optimeringarna. Både i Gagnef och Ludvika finns licensierade hårdvaror från Alientech för läsning och skrivning av styrenheter. Vi har även eprom-brännare och hetluftslödkolv för att klara de äldsta systemen som kräver lödning och byte av chip. Vi äger licenser för programmet WinOLS där redigering av mjukvarorna i styrenheterna sker.

Vi har mångårig erfarenhet och tillgång till "kartor" över det flesta typer av styrenheter. Ett gediget arkiv av inställningar för de flesta förekommande insprutningssystem finns!
Uppmätning utav prestanda
Vi har i dagsläget en rullande landsväg för test av prestanda!

Effektmätning kan utföras före och efter trimning för att bekräfta förändringar mot ett pristillägg av 1000kr

Fakta om motoroptimering/Chiptrim

Motorstyrsystemet i en modern bil använder en mängd sensorer, givare m.m. för övervakning och styrning av motorn.


Mer effekt & vrid

Förbättrad bränsleförbrukning


Lås upp din bils fulla potential

Roligare att köra!

VAD SÄGER VÅRA KUNDER?

Min passat 2.0tdi ni optimerade i fredags är som en helt annan bil! Vilken skillnad på körbarhet! Drar dessutom mindre bränsle om man kör normalt! Jättenöjd! Tack!

Tobbe Doc-h Johansson‎

Nu har vi optimerat vår 7:e bil i ordningen och man är jättenöjd varje gång men idag blev vi superduper nöjda med vår nya MB Vito 110cdi -12 en helt annan division - helt NY buss fantastiskt bra jobbat Andreas o Compani 😎👍👌👋🚐

Mikael Orre Hellsing‎

Tackar för grym service, riktigt nöjd med optimeringen! 👍

Jocke Lilja

Supernöjd med min Opel Vectra C 2.0T efter ett besök hos Dalahästar, vilken skillnad det blev! Många tack!

Markus Andersson